lørdag 7. juli 2012

Dag 7


Sykluskrøll.


Før i tiden, da jeg ikke hadde begynt å tenke på reproduksjon og kjenne intenst etter mystiske tegn på eggløsning, graviditet og den slags, var jeg aldri i spesielt god kontakt med egen kropp. Jeg aner for eksempel ikke hvor lange sykluser jeg har. Eller om de er regelmessige. Mensen kommer når den kommer og det kjennes altfor ofte. Men nå: Nå teller jeg dager og regner meg fram til hypotetiske termindatoer, idelle sexdager og tidligst mulig dato for positiv graviditetstest etterfulgt av ærlige forsøk. 

Jeg begynte å telle ved nest siste syklus. Den var på 36 dager og ga grunn til bekymring. Den typiske syklus er jo på 28 dager kan man lese. Og opptil 33. Ved dag 33 tok jeg bekymret nok en graviditetstest og var glad den var negativ. Jeg hadde nemlig vært i Provence med jobben og drukket uanstendige mengder god vin og champagne ved måltid etter måltid. Jeg hadde fjernet spiralen, men regnet meg fram til, med utgangspunkt en gjennomsnittlig syklus som ikke ligner min, at det var for sent å bli gravid på første forsøk. Saken var at fastlegen min ikke klarte å fjerne spiralen. Jeg måtte henvises til gynekolog, og sånt tar tid. Men 36 dager tok det altså. Lang syklus er kjedelig når man prøver så utålmodig. Ifølge de velkjente kildene på nett var det dermed ikke vits i å begynne med eggløsningstester før 19. juni. Men siden jeg var usikker på om syklusene mine var regelmessige begynte jeg testing på dag 10, som "vanlige" kvinner gjør, for sikkerhets skyld. Og godt var det for eggløsningen ble påvist allerede den 15 . juni. Og riktignok var denne syklusen litt kortere. 33 dager. Men bare tre dager kortere. Og eggløsningen kom 4 dager før det i det hele tatt ble anbefalt å begynne testingen.

Nå har jeg markert 17. juli som teststart basert på en kalkulator jeg fant på nett, der jeg oppga første mensdag - altså søndag 1. juli og en sykluslengde på 33 dager. Men hva om denne syklusen kanskje blir enda kortere? Kan jeg stole på det? Hva om jeg plutselig blir gjennomsnittlig? Da bør jeg starte testingen allerede 10. juli. Men da er jeg jo alene hjemme!

Det er det absolutt ingenting å gjøre med. Jeg får begynne med testing på fredag til uka. Det er dag 13 og barnefaren kommer hjem. Jammen bra man setter pris på litt spenning, men har plenty med testpinner i skuffen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar